Treceți la conținutul principal

City-break Istanbul prin Tramp Travel

Salutare! Astazi o sa va povestesc cateva detalii despre agentia pe care am ales-o pentru city-break-ul la Istanbul si voi incerca sa fiu cat de obiectiva se poate.

Dupa cum am mai scris si intr-o postare anterioara, eram aproape sigura ca vara aceasta voi pleca in Antalya, dar din cauza unor probleme personale nu puteam lipsi din tara mai bine de-o saptamana asa ca in ultima clipa am fost nevoita sa sterg tot de pe lista si sa ma reorientez. In prima etapa a fost foarte frustrant: mintea mea era setata pe Antalya, banii pregatiti, pasaportul facut, chef de duca. Si dintr-o data, cu doar saptamani inainte de vacanta, eu habar n-aveam unde mai plec.

Initial am apelat la Omnia Turism - am facut cu ei un circuit reusit acum cativa ani si am vrut sa merg in Serbia. Ii contactez pe adresa de mail sa-i intreb daca-i valabila excursia, mi se spune ca nu. O rog pe tipa de acolo sa-mi spuna ce e valabil in jurul datei de 25 iunie si pauza! Niciun raspuns. Atata interes arata femeia aceea si din pacate le mai si strica numele. Asa e cand alegi pe cineva total nepotrivit la PR.

Vazandu-ma complet ignorata am decis sa caut in alta parte. Si-am cautat, am rascolit internetul si n-am gasit nimic pentru sfarsitul lui iunie. Recunosc ca deja imi venea sa-mi plang in pumni deoarece chiar voiam sa plec, fie pentru doar cateva zile. Intre timp am aflat de la niste cunostinte de city-break-ul la Istanbul prin Tramp Travel. La inceput nici n-am tratat cu prea multa atentie informatia, dar vazand ce mi se intampla, am decis sa ma interesez.

Am calatorit cu Tramp Travel acum cativa ani buni, in Grecia si desi cazarea a fost mai mult decat multumitoare, nu puteam sa nu-mi amintesc cum unul dintre autocare s-a oprit in drum (doar pentru cateva secunde, e drept), autocarul cu care ne-am intors era stramt si n-am primit aer conditionat suficient, iar ghidele cu care am avut de-a face, nu au fost chiar pe gustul meu: prima, cu care am fost pe Muntele Olimp nu stia cand a fost Marea Schisma (1054!!!) si a decretat in public ca "cine mai stie cand a fost asta..", iar a doua cu care am fost la Meteora a vorbit atat de mult cu o voce monotona incat o tipa din grup a vomitat. Nu ma mir, si eu eram ametita de logoreea aceea.

Mi-am zis: a trecut mult de atunci, ia sa le dau o sansa! I-am contactat pe mail, mi-a raspuns o tipa foarte amabila - Claudia - care mi-a explicat tot ce-am vrut si am decis sa cumpar excursia online, plus asigurarea medicala. Mi s-au trimis facturile proforme, pe baza lor am platit suma in contul lor la Banca Transilvania, am primit chitantele, le-am pozat si le-am trimis pe mail. Simplu, fara prea mari batai de cap. De persoana am platit cate 150 de euro ( 135 excursia in sine, 15 suplimentul pana la Sibiu si 21 de lei asigurare medicala). Cu alte cuvinte: mai ieftin nu se poate.

Plecarea era pe 24 iunie. Pe 22 intreb daca se poate sa aflu ora exacta a imbarcarii. Tipa respectiva imi spune ca ma suna ea a doua zi pentru ultimele detalii.

Vine si data de 23. Eu am avut o zi atat de aglomerata si nebuna, incat eram cu nervii in piuneze. Se face dupa-masa si nimeni nu mai suna. Cu orice agentia am fost plecata pana acum, la cel mult 13:00 aveam toate datele. Acum era deja 16:00, banuiam ca intr-o ora termina fetele de la PR programul si ma intrebam oare cand o sa ma anunte. Am scris direct pe pagina lor de internet, mi s-a spus ca in curand voi fi sunata si-am fost, dar pe la 17:00. Mi s-a parut in ultimul moment, sincer. Mi s-a transmis doar numarul de telefon al taximetristului care trebuia sa ne duca pana la Sibiu. Eu as fi preferat sa ne fi dat si alte numere de contact, dar in fine.

Ajungem la Sibiu, ma pun pe bordura intr-o benzinarie si incepe asteptarea. Noi trebuia sa plecam din Sibiu la ora 15:00, am plecat dupa o ora si ceva. Motivul: autocarul se stricase si soferii au trebuit sa-l repare. Ulterior am aflat ca se intorsese in aceeasi zi din Grecia! Va dati seama la ce au supus bietul autocar?

Tot drumul, ori de cate ori am facut pauza se bloca si autocarul. Am inteles ca nu intra in viteza sub nicio forma. Cu toate acestea am ajuns pana la Istanbul. Da, nici mie nu mi-a venit sa cred, dar s-a defectat imediat dupa si chiar daca noi trebuia sa ne folosim de el pe parcursul excursiei, am facut slalom prin metrouri si tramvaie. Pe mine personal nu pot spune ca m-a deranjat prea tare, sunt o fiinta activa, dar a fost o discrepanta cam mare intre ceea ce trebuia sa traim si ceea ce s-a intamplat. Au fost persoane care au renuntat la a mai veni cu grupul deoarece nu puteau merge. Vina le apartine si lor deoarece foarte multi cred ca circuitele acestea se fac numai din autocar si nu este adevarat: trebuie mers pe jos in orice fel de circuit. Daca aveti probleme cu picioarele si nu puteti umbla, cautati alt tip de excursie caci acestea nu sunt pentru voi.

Din cauza ca autocarul s-a stricat si-am stat in el cat timp soferii se chinuiau cu el, toate planurile au fost date peste cap si n-am mai tinut cont de programul stabilit de agentie. Programul oficial era asa:

Ziua 1 (Miercuri) – Ora 11:00 - Plecare din Sibiu (ora 15:00)- Brasov (17:45)-Ploiesti (19:45)- Bucuresti (ora 21:00). Traversarea Bulgariei pe parcursul noptii.

Ziua 2 (Joi) - Sosire in Istanbul. Cazare la hotel 3* situat in zona Aksaray, Laleli .  Dupa cazare la hotel si o scurta pauza vom face un tur al celor mai importante biserici ortodoxe ale fostei capitale a Bizantului -  tur ecumenic. Vom vizita : Biserica Vlacherne, Patriarhia Ecumenica de Constantinopol, Biserica Romaneasca Sf. Paraschevi (aflata in partea asiatica a orasului). Vom continua ziua cu o superba Croaziera pe Bosfor ,care va da ocazia sa vizitati atat malul european, cat si cel asiatic al Istanbulului,  Cornul de Aur, palatele sultanilor reformatori, celebrele poduri, Fortareata Europei etc.(aprox. 2 ore). Timp liber pentru plimbare si cumparaturi.

Ziua 3 (Vineri) - Dupa micul dejun, optional, Croaziera pe Marea Marmara la Insula Printilor - Buyukada (40 EUR/pers – tariful include transport local + vapor, turul insulei  cu trasura si pranz cu bauturi) sau timp liber pentru cumparaturi. Dupa amiaza, timp liber pentru plimbare si shopping in cel mai fascinant loc de cumparaturi din Istanbul : Marele Bazar, faimos pentru multitudinea si diversitatea magazinelor.

Ziua 4 (Sambata) -  Dupa micul dejun – tur pietonal de oras cu vizitarea celor mai importante obiective turistice ale “orasului de pe doua continente”, ce amintesc de grandoarea Imperiului Bizantin si mai tarziu a celui Otoman : Moscheea Albastra, Aghia Sophia, Palatul Topkapi, Hipodromul . Dupa amiaza, shopping la Bazarul Egiptean (Misir Carsisi) – situat aproape de Moscheea Albastra, de unde puteti achizitiona diverse condimente si mirodenii parfumate.

Optional – Seara Turceasca 35 EUR/ pers (cina traditionala cu bauturi si program artistic).Ziua 5 (Duminica) – Dupa micul dejun avem 2 ore la dispozitie pentru ultiumele cumparaturi  plecare catre Romania (in jurul orei 12:00); sosire la Bucuresti in jurul orei 00.00, Sibiu- in jurul orei 05.00 in functie de trafic si de formalitatile vamale.

Turul ecumenic l-am facut in ultima zi, imediat dupa turul obiectivelor din Imperiul Otoman si Bizantin - pe scurt, mult exercitiu fizic si am inversat bazarurile.

Ghida plecata cu noi de la Brasov era tocmai tipa de vorbise asa de mult in Grecia la Meteora - Mandita. Nu mi-am dat seama ca-i ea pana cand a inceput sa ne povesteasca cu acelasi timbru vocal despre ce urmeaza sa vedem si-atunci am avut un sentiment de deja-vu! De data aceasta n-a vorbit asa de mult, dar mi-a placut ca pe drumul de intoarcere ea ne vorbea de mancarurile pe care ar fi trebuit sa le gustam: pacat ca nu ne-ai spus mai inainte! :))

Ghidul local a fost Radu pe care am inteles ca-l veti intalni si daca mergeti cu Christian Tour.

Acum sa ne intoarcem putin la cazare, deoarece conteaza si asta. Cand am cumparat pachetul online, am avut doua optiuni: hotelul Ephesus de trei stele la pretul de 150 de euro si un hotel nenominalizat la 135. Am adoptat a doua varianta pe principiul daca-i low-cost, apoi low-cost sa fie :)). Surpriza: dupa cateva zile am primit un mail in care am aflat ca ni s-a upgradat hotelul la patru stele si ca urma sa stam in Hotel Grand S. Arata binisor din poze, totul suna bine. Ei, cand am ajuns la Istanbul, am aflat ca cele doua hoteluri sunt la distanta de 7 statii de metrou, iar noi, asta care ne-am zgarcit, urma sa facem naveta pana la Ephesus. Chiar daca soferii erau in hotel cu noi, autocarul ramasese la Ephesus (de coma, nu alta!), dar, dupa cum va spuneam, autocarul si-a dat duhul si n-a mai contat - toti am mers cu metroul si tramvaiul - bineinteles Grand S-ii cu cateva statii in plus.

Dupa cum vedeti in poze, xamera afost curata, paturile foarte confortabile. Am inteles ca erau camere si cu pat dublu, dar repartizarea era dupa noroc. Micul dejun a fost ok, a continut mancare destul de diversa si a avut si cateva elemente specifice turcesti. Iubitorii de cafea, insa, au avut la dispozitie doar solubila (ness). Daca sunteti mari bautori de cafea, stiu ca va va fi greu sa va rezumati la acest tip.

Hotelul are si piscina si alte facilitati gratuite, dar nu va pot spune nimic despre ele, deoarece timpul petrecut la hotel a fost limitat si eu am preferat sa dorm (ca o babutza) in loc sa explorez :)).

Ghida Mandita a fost cazata la Ephesus, iar pe noi ne-a cam pasat in grija lui Radu, care ar fi trebuit sa fie doar ghid local, nu sa se ocupe de noi, sa ne ia si sa ne duca la hotel. Il inteleg, chiar il inteleg ca nu i-a convenit situatia, insa cred ca ne-a repetat de sute de ori ce favoare ne face. Si asta nu mi-a placut, ca doar noi n-aveam nicio vina. In plus, barfea cu toata lumea iar eu urasc barfele.

Alta chestiune urata a fost in prima zi: noi am ajuns la Istanbul pe la 12, ne-am spalat si aranjat putin, am plecat in croaziera pe Bosfor si mai apoi am fost in Bazarul de Mirodenii. Cu alte cuvinte, n-am avut timp nici sa respiram. Seara am fost adusi la hotel, plantati in hol fara sa ni se spuna de unde sa luam o banala sticla de apa! Ne tot spunea ca trebuie sa mergem la Real (da, turcii inca mai au Real) sau la alte magazine aflate la cel putin doua statii de tramvai, asta in masura in care era 9 seara si noi eram dupa un drum lung. Practic, daca n-aveai apa si ceva de mancare la tine in bagaj, te-ai fi dat in ceasul mortii sa-ti gasesti sau ar fi trebuit sa mananci la restaurantul hotelului fie ca voiai, fie ca nu. Nu exagerez, deoarece Grand S se afla intr-o zona fara magazine alimentare, iar in mini-bar erau doar doua sticle de 0,5 de apa. M-am felicitat inca o data pentru faptul ca mereu plec cu prea multa apa dupa mine si mereu imi iau si ceva de mancare just in case.  In toate circuitele in care am fost - unul dintre primele lucruri ce aveau loc era sa fim toti dusi intr-o zona de unde sa-ti iei cele trebuincioase. Din acest motiv shoppingul meu s-a diminuat teribil si sincera sa fiu, regret! Sa schimbam euro in lire turcesti, am reusit doar fiindca am facut gura ca n-avem bani, nimeni nu s-a ostenit sa ne arate unde pana nu ne-am revoltat putin. Ni s-a spus doar: schimbati oriunde, dar fiti atenti la curs! Mai, chiar asa? Unii nu stiau nici cat valoreaza o lira in lei, daramite sa-i pui sa calculeze in euro.

Din cauza faptului ca eram doua grupuri de la hoteluri diferite, s-au format biserici si bisericute, alimentate de barfele de care v-am spus mai sus. Pe de cealalta parte, trebuie sa recunosc ca Mandita nu stie sa tina un grup. Eu consider ca un ghid turistic trebuie sa se impuna putin, fara a fi nesimtit, dar sa aiba prestanta si sa organizeze cat mai bine excursia.

Ei bine, cand s-au vazut fara autocar, ghizii nostri nu stiau cu ce sa inceapa, totul era haotic, ne plimbam in cerc, nu stiam ce urmeaza si culmea culmilor a fost cand Radu ne-a grabit sa mergem la Moscheea Albastra si sa ajungem la 12:30 cand exact la ora aceea se inchidea pentru rugaciune. Oricum o dai, e putin aiurea sa nu stii programul obiectivelor turistice si sa n-ai un plan de rezerva in cazul in care apare ceva neprevazut.

Alt minus pentru explicatii: ambii ghizi povesteau despre obiectivele turistice fara sa tina cont de cronologie, ceea ce pe mine m-a ametit grav. Treceau de la un secol la altul, apoi iar se intorceau de unde au placat si mai adaugau ceva... Au dat ei informatie, dar parerea mea umila ar fi sa incerce sa puna totul in ordine cronologica pentru ca este mult mai usor de urmarit, iar turistii isi vor aminti de mult mai multe amanunte.

Oricum, cei doi ghizi au fost incompatibili si asta s-a vazut deoarece domnea o stare ciudata intre ei si daca stateai pe la mijloc te simteai cam incarcat. Erau de evitat, mai ales cand erau impreuna.

Alta chestia care nu mi-a placut: repetarea obsesiva: daca nu veniti pana la ora cutare, plecam fara voi! Pentru ce atatea amenintari? Doar ca sa fie reproduse de persoanele cu mintea ingusta din grup. S-a gandit cineva ca exista urgente, ca poti intarzia justificat cateva minute? Expresia va rugam sa fim punctuali nu vi se pare mai dulce?

Cand ne-am intors, ora de sosire la Sibiu ar fi trebuit sa fie 5:00. Stiti la cat am ajuns: la 9 si ne-am oprit la un Petrom ca soferii n-aveau cardul alimentat si nu puteau baga benzina. Din motivul acesta mic, am mai stat inca vreo 20 de minute in autocar pana a venit taximetristul din capatul celalalt al orasului ca sa ne ia si sa ne duca acasa. Desi n-am avut motive, pe durata drumului de intoarcere ne-am oprit si la o ora si-am facut cred 10 opriri, dintre care cinci complet inutile cum ar fi faptul ca Mandita a trebuit sa coboare sa ia lavanda de pe un teren din Bulgaria. Eu stiu ca luatul asta asa, cu japca, se cheama altfel, doar lavanda aia apartinea cuiva.

Ni s-au dat din nou foi de impresii, le-am completat, dar fix noua nu ni le-a luat. Le-am lasat in autocar, oricum eu scriu pe blog. A trebuit sa acord calificative autocarului, soferilor, ghizilor, hotelului. Autocarul a luat insuficient, ghizii suficient, hotelul - bine, soferii foarte bine, ei saracii si-au dat tot interesul si au sofat fara probleme (Pavel si Ionel). Ba chiar domnul Pavel ne-a cumparat bomboane pentru ca autocarul i-a cantat La Multi Ani! (urma onomastica sa).

Asa ca Grand S arata ok-ish, dar e putin peste mana. Ephesus e central si putin mai scump, dar poate aveti norocul colegilor mei de-a vedea un tip cu arma si de-a inhala gaze lacrimogene. Totusi, Istanbulul mi-a lasat impresia unui oras sigur (politia intervine imediat) si eu m-as duce si la Ephesus- sunt o multime de magazine in jur. Ghizii s-au nascut in zodii incompatibile. Autocarele sunt praf.

Cu toate micile neplaceri, nu pot sa zic ca regret excursia deoarece am vazut locuri minunate si oricum, am avut parte de ghizi si mai si - vezi Italia. Doar bietul autocar a lesinat in drum - dar oare era de mirare la cate sute de km facuse in doar cateva zile? Din pacate, costurile foarte reduse ale excursiei (si chiar mi se pare un chilipir cat am dat pe ea) te pune putin la colt pe principiul: la cati bani ai dat, ce pretentii ai? dar eu pun pariu ca si-n excursiile de genul acesta, exista oameni care si-au strans greu banii si nu le convine sa ii vada terfeliti - fie ca-i vorba de doar 150 de euro (shoppingul nu-l punem la socoteala :)).

Acum ca am terminat cu cele de mai sus, in postarile viitoare o sa ma concentrez doar pe lucrurile frumoase - doar stiti ca nu-mi place sa le amestec. In plus, mereu fac postarile acestea despre agentii fiindca stiu ca multi sunt nedumeriti si poate ca daca citesc impresiile mele vor putea sa ia deciziile cele mai potrivite pentru ei.

Bineinteles, frumusetea Istanbulului nu-i meritul Tramp Travel. Si, norocul nostru, am si avut parte de o vreme absolut superba.

Kissez!

1. N-am fost niciodată în vreo excursie city-break, probabil tocmai fiindcă nu prea îmi place să depind de un program stabilit. Dar cândva tot o s-o fac și pe asta, măcar de dragul unei noi experiențe, însă atunci sigur n-o să aleg agenția Tramp Travel. :))
    Abia aștept să citesc următoarele postări, cele despre Istanbul!

1. mie-mi place ca teoretic vad tot ce-i mai important si nu pierd vremea aiurea :)).

2. Valeu Alina, ce draguti au fost, NOT! Insuficient si ghizilor, autocarul Eu prefer cu avionul, dar cine stie cand voi mai pleca eu cu o agentie... Imi place in ritmul meu.

1. daca ma iau dupa ritmul meu, posibil sa vad numai jumatate din obiective :).

3. imi face placere sa iti citesc impresiile despre calatorii si astfel aflu si despre diverse agentii in caz ca ma voi incumeta si eu vreodata. :D
    pupici!

4. n-am fost niciodata la un city break, cu toate ca mi-as fi dorit. totusi, sotul este cam comod, si eu la fel, si preferam sa mergem cu masina.

1. sa stii ca mergand prin circuitele astea eu mi-am dat seama ca nu-s asa plina de lene cum ma credeam :). ar trebui sa incerci la un moment dat ;)).

5. Experienta mea din Istanbul cu aceasta firma turistica este una si mai grava. In grupul nostru s au infiltrat persoane care se ocupa cu spertul. Totul facut cu buna stiinta a personalului firmei, implicati fiind chiar si soferii. Trist sa te simti folosit pentru a acoperi defapt niste afaceri ilegale. Nu recomand sub nici o forma Tramp Travel