Treceți la conținutul principal

De neinvins

  Salutare! Daca e vorba de cel de-al Doilea Razboi Mondial, orice articol, documentar ori carte ma intereseaza si de obicei devorez orice fel de informatie. Cand am auzit atatea pareri bune despre De neinvins mi-am dat seama ca trebuie s-o citesc si eu si mi-am luat-o din aceeasi librarie online, Libris. Si am citit cele peste 650 de pagini in vreo 30 de ore, incercand totusi sa ma temperez si s-o citesc pe indelete fiindca mai mereu aveam tendinta de-a citi pe nerasuflate. De altfel, nu stiu cine nu ar citi acest roman asa: din momentul in care pui mana pe el, il lasi doar fiindca esti nevoit.


  Desi consider ca o astfel de poveste se citeste si se simte, o sa incerc sa va spun putin despre ea. Cartea este scrisa dupa intamplari adevarate, doar usor romantate pe alocuri de autoarea Lauren Hillenbrand. Eroul principal este Louis Zamperini. In copilarie, Louie era o adevarata problema pentru familia lui: fura din plin, era pus numai pe nazdravenii, facuse cunostinta cu alcoolul si tigarile imediat dupa 10 ani si ii mai fugeau privirile si dupa fete. La baza era un copil bun, insa actiona deseori ca un mic delincvent. Fratele sau, Pete, isi da seama de talentul sau la alergare si incepe sa-l incurajeze sa se tina de antrenamente. Cu ajutorul lui, Louie reuseste sa-si canalizeze furia si frustrarile neintelese in sport si in scurt timp cunoaste rezultate remarcabile. E atat de bun incat ajunge sa participe la Jocurile Olimpice de la Berlin din 1936 unde obtine cel mai bun tur din istorie! Viitorul pare sa-i fie stralucit, mai ales ca Louie e foarte tanar si determinat si toata lumea isi pune speranta in el pentru urmatoarea Olimpiada ce urma sa aiba loc in Japonia.


  Toate planurile, insa, se spulbera fiindca incepe cel de-al Doilea Razboi Mondial, iar Louie ajunge aviator in trupele SUA. Dupa antrenamente istovitoare, pleaca si-n prima misiune din care bombardierul lor ajunge inapoi ferfenita, fiind ciuruit de japonezi, insa Louie impreuna cu alti colegi, supravietuieste. Cine ar crede ca ii va veni de hac o misiune de cautare? La bordul unui bombardier extrem de subred, eroul nostru este nevoit sa zboare deasupra Pacificului si din cauza unei  neintelegeri de pilotaj, avionul se prabuseste. Louie, impreuna cu prietenul sau cel mai bun, Phill, si inca un baiat, Mac, sunt singurii supravietuitori. Urmeaza sa-si petreaca 47 de zile in deriva, plutind pe apele Pacificului fara mancare si apa, luptandu-se cu rechinii, cu nebunia, ba chiar fiind mitraliati de un avion japonez. Mac nu supravietuieste, insa Louie si Phill reusesc imposibilul si ajung la mal, insa acum insulele din Pacific sunt sub stapanire japoneza, asa ca ajung in mana inamicului. Primii japonezi se poarta bine cu ei, insa mai apoi sunt nevoiti sa plece intr-un lagar pentru prizonieri, unde vor incepe alte si alte suferinte pentru ei. Americanii sunt torturati, umiliti, dar totul capata amploare in momentul in care cei doi prieteni sunt despariti in lagare diferite si Louie ajunge in mana lui Watanabe, un sadic infiorator care pune ochii pe Zamperini si face o fixatie in ceea ce-l priveste. Dupa batai nenumarate, umilinte, torturi si o foame asa de adanca incat era similara cu cea resimtita in naufragiu, Louie este aproape invins de puterea malefica a lui Watanabe.






  Zamperini aproape ca renuntase la a mai lupta, insa atunci castiga razboiul SUA. Teoretic, scapase, era unul dintre cei norocosi, insa ranile lui erau adanci. Cu glezna accidentata, isi da seama ca nu va mai putea concura niciodata la o Olimpiada, asa ca visul care il tinuse puternic in ultimii doi ani si jumatate, se spulbera. Incepe sa bea, sa aiba depresii, iar cosmarurile il bantuiau infiorator. O sa va las pe voi sa descoperiti modalitatea prin care va reusi sa accepte suferinta si s-o depaseasca.



  Mi-am dorit tare mult ca intai sa citesc cartea, iar apoi sa vad si filmul. Neaparat in aceasta ordine. Angelina Jolie a facut o treaba buna, nu-i vorba, dar pelicula transmite cel mult 30% din cat transmite cartea plus ca pe alocuri actiunea este comprimata si modificata. Pana la urma e imposibil ca in doua ore sa aduni 650 de pagini. Eu va recomand calduros sa cititi intai cartea, atunci si filmul vi se va parea mai profund, daca nu, veti pierde multe subintelesuri. Aici puteti vedea filmul gratis, cu subtitrare.



  De obicei cartile de razboi (gen Sven Hassel) sunt putin greoaie, insa De neinvins e construita atat de logic si de ordonat incat nu-ti lasa deloc impresia ca stastistici sau ore de istorie. Pe mine m-a emotionat ca povestea incepe din copilaria lui Louie, il indragesti din primele clipe si citind peripetiile copilului nazdravan, iti vine greu sa te gandesti prin cate va fi nevoit sa treaca. Ai mai degraba impresia ca citesti o distopie, un rezultat extrem al imaginatiei, insa omul acesta a existat si suferinta lui (si a altora) a fost cat se poate de reala.



 Desi in film momentul culminant e atunci cand Watanabe il obliga pe Louie care era foarte slabit sa ridice o scandura grea deasupra capului, in carte m-a marcat clipa in care Louie isi aude inregistrat mesajul de la radio in care isi anunta familia ca e bine, iar atunci cand aude aceea inregistrare (dupa terminarea razboiului, la el acasa) are o cadere nervoasa extrem de puternica.


  Mi-ar placea sa-mi spuneti ce v-a emotionat pe voi fiindca sper ca sunteti multe/multi care ati citit cartea sau macar ati vazut filmul si daca nu, vi le recomand din toata inima.



Kissez!




P.S. Cartea contine si poze, asa ca o sa va faceti o idee si mai buna asupra personajelor.

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Crema pentru ten Apidermin -review

  Hello! Fiind destul de multumita de Apidermaliv, care teoretic nu era pentru tenul meu, am decis sa cumpar un recipient micut de Apidermin. Varianta la 30 de ml costa 7,5 de lei si am luat-o dintr-un plafar.   Logic, am avut mari asteptari. Contine vitamina A si laptisor de matca, toate ingredientele sunt ok si este potrivita pentru tenul uscat.  In primul rand, ambalajul e dragalas, dar poleiala aurie dispare in cateva secunde. Spre exemplu, eu am avut-o in geanta vreo ora-doua de cand am cumparat-o si pana am ajuns acasa si deja arata ca trecuta printr-o mie de maini.   Acum sa trecem la produsul propriu-zis: cand am deschis recipientul am simtit un miros destul de puternic, dar nu deranjant. Textura (uimitor) pare mai light decat la Apidermaliv. Am avut impresia ca va intra rapid in piele, dar s-a format un soi de pelicula. Nu reprezinta o baza buna de machiaj, asa ca am inceput s-o folosesc seara. Din pacate, nu mi se potriveste. Nu are niciun efect asupra deshidratarii s

Impresiile mele despre cura cu spirulina

   Hey! Prin primavara m-am hotarat sa fac o cura cu spirulina pentru ca ma simteam cam vlaguita si aveam probleme destul de urate cu tenul. Inca de la inceput tin sa precizez ca nu am cunostinte in domeniu, ca m-am informat doar pe internet si ca experienta mea se poate sa fie diferita fata de a altora.   Nu prea imi place sa-mi administrez eu tratamente si suplimente, insa dupa ce am citit mai multe articole, am ajuns la concluzia ca spirulina este o mica minune ce aduce beneficii in aproape orice situatie si asa m-am decis sa incep o cura de aproximativ sase saptamani. Intai am cumparat un flacon de la Fares(spirulina+urzica, 60 de pastile-23 lei), apoi am ales Alevia (1+1 gratis, in total 60 de pastile-13 lei). Am luat cate-o pastila dimineata, la pranz si seara.    Parerile asupra efectelor sunt foarte variate, mai ales in ceea ce priveste slabirea/ingrasarea. Cred totusi ca am auzit mai multe voci care indeamna la consumul de spirulina in cazul in care se doreste o scader

Sondaje online: Daedalus plateste sau nu?

   Hello! Poate va aduceti aminte, la un moment dat spuneam ca experimentez putin cu sondajele online si ca sunt inscrisa in mai multe paneluri. La Daedalus am cont de multa vreme, am pierdut deja notiunea timpului. Am primit cateva invitatii la sondaje, apoi a inceput o perioada lunga de liniste. Intamplarea a facut sa citesc pe alte bloguri ca sunt seriosi, ca platesc, ca exista destule chestionare, dar eu tot nu primeam nimic. Le-am dat un mail, i-am intrebat ce se intampla si daca persoanele nou inscrise au sanse mai mari de invitatii la sondaj decat membri vechi. Logic era ca nu, asta mi-au si raspuns, dar dupa schimbul de mailuri am inceput sa mai primesc pe ici pe colo cate-un sondaj.    In primul rand, sa nu asteptati sa va imbogatiti! Mie totusi mi se pare de viitor aceasta abordare, plus ca-mi place sa completez chestionare, insa e clar ca remuneratia e mica si banii se strang destul de greu. Cu toate astea, comparativ cu alte paneluri, chestionarele sunt ceva mai bine pla