Treceți la conținutul principal

Lista lui Schindler

  Salutare! In ultima vreme mi-am petrecut timpul citind sau vazand filme despre razboi sau/si Holocaust. Cand ma apuc de acest subiect, o fac sustinut pentru ca nu intotdeauna am dispozitia necesara si profit ca am intrat in subiect ca sa si raman acolo o perioada. Ma incarca foarte puternic si in zilele acelea nu prea poti vorbi cu mine altceva. Filmul Lista lui Schindler este unul dintre cele mai cunoscute din cinematografie. Ceea ce stie mai putina lume e ca intai a fost cartea, la inceput denumita Arca lui Schindler, scrisa de Thomas Keneally. Romanul a aparut in 1982, iar filmul in 1993, deci exista o diferenta in timp.

 Sunt absolut convinsa ca stiti despre acest Schindler, dar de dragul articolului am sa notez ca a fost un industrias german care a salvat de la moarte aproximativ 1100 de evrei, expunandu-se pe el insusi. Intr-o vreme in care evreii erau considerati ca o ciuma, Schindler nu numai ca are curajul de a-i proteja cat de bine se putea in conditiile date, dar sa si joace la limita regulamentului prieteniile si influentele pe care le avea in partidul nazist. Ajunge sa fie si arestat de cateva ori, dar nu renunta. Practic, Oskar Schindler se aduce singur in pragul falimentului incercand sa le dea angajatilor lui mijloacele necesare sa supravietuiasca. Ba chiar reuseste sa-i scoata pe final si din lagarul Auschwitz.


  Cartea e bogata in informatii atat despre Schindler cat si despre Holocaust si mie mi s-a parut o capodopera. Cu greu am lasat-o din mana ca sa mananc pe fuga si sa dorm, cert e ca am terminat peste 400 de pagini in vreo 20 de ore cu toate intreruperile. As fi citit-o fara sa ma opresc, dar n-am putut. E atat de captivanta si interesanta incat e o bijuterie de carte! Oskar parea mai degraba un om superficial, mare bautor si afemeiat, plin de bani si excentricitate. Un munte de om cu multe placeri vinovate si o figura de neratat in lumea buna a nazistilor. Cu toate acestea, dovedeste ca are un suflet neasteptat de bun, o verticalitate cu adevarat demna pentru zilele acelea si o inteligenta care il ajuta sa se strecoare prin doua lumi. Schindler ne arata ca uneori in viata, ca sa reusesti sa schimbi ceva, trebuie sa stai in mijlocul iadului. N-a fost el cel mai pur dintre oameni, dar cu siguranta faptele lui au fost demne de aflat. Plus ca au fost nemti care l-au condamnat pentru tot restul vietii sale pentru ajutorul dat evreilor, asa ca anii ce vor urma celui de-Al Doilea Razboi Mondial il vor prinde pe Schindler intre doua lumi, negasindu-si cu adevarat adevarata liniste.


  Pe langa personajul principal, cunoastem indeaproape o serie de prizonieri, fiecare cu povestea lui, cu modalitatile prin care s-au salvat si au indurat cruntele orori.


  Multa lume spune ca filmul este extraordinar si mai e un grup care considera ca pelicula e extrem pro-sionista avand in vedere ca e creatia unui evreu (Spielberg) si ca agitatia creata in jurul acestui subiect e subiectiva avand in vedere ca exista atatea alte orori despre care nu s-au scris atatea carti si nu s-au facut atatea filme. Eu pot doar sa va spun ca mi se pare incontestabila suferinta evreilor. Niciodata existenta Auscwitz-ului, spre exemplu, nu poate fi scuzabila, dar sunt absolut convinsa ca si de partea nemtilor au fost oameni buni, care au suferit si care n-au fost de acord cu asa ceva. Chiar si in elita partidului au fost OAMENI, intrati acolo dintr-un avant de moment sau presati de conjuncturi. Dar taceau si ei, tot de frica. Si au fost evrei care s-au purtat oribil cu alti evrei in lagare. Pur si simplu cred ca din dorinta de a trai si de-a se salva pe el insusi, omul, indiferent de rasa lui, poate sa faca lucruri absolut oribile, pe care intr-o viata echilibrata si cat de cat normala, nici nu le-ar banui ca zac in el. Pentru mine (si  sigur si pentru majoritatea dintre voi care ati citit carti dure inspirate din fapte reale) prima impresie a fost ca citesc fictiune si ca asa ceva nu e posibil, dar ganditi-va, din punct de vedere istoric, cat de aproape sunt aceste evenimente de vremurile in care traim noi. Am momente in care ma cutremur gandindu-ma ca asta s-ar putea repeta si firea umana mi se pare atat de slaba incat sa faca aceasta greseala din nou si din nou.


  In opinia mea, filmul, desi e bun, nu-i pe primele pozitii in topul meu, poate si pentru ca l-am vazut la mult timp dupa lansare. Totusi, consider ca Liam Neeson in rolul principal se potriveste foarte bine. Cartea e net superioara si o gasiti la un pret incredibil de mic pe Libris. Amandoua au niste erori din punct de vedere istoric si ambele contin doze de fictiune (mai ales filmul), dar povestea e reala si, repet, este una dintre cele mai bune carti despre Holocaust si consider ca trebuie citita. Cat despre filme, v-ar interesa sa fac o postare cu peliculele despre razboi care mi se par cele mai bune? Eventual sa-mi spuneti care va plac voua ca sa le vizionez, in cazul in care n-am facut-o deja.



Kissez!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Crema pentru ten Apidermin -review

  Hello! Fiind destul de multumita de Apidermaliv, care teoretic nu era pentru tenul meu, am decis sa cumpar un recipient micut de Apidermin. Varianta la 30 de ml costa 7,5 de lei si am luat-o dintr-un plafar.   Logic, am avut mari asteptari. Contine vitamina A si laptisor de matca, toate ingredientele sunt ok si este potrivita pentru tenul uscat.  In primul rand, ambalajul e dragalas, dar poleiala aurie dispare in cateva secunde. Spre exemplu, eu am avut-o in geanta vreo ora-doua de cand am cumparat-o si pana am ajuns acasa si deja arata ca trecuta printr-o mie de maini.   Acum sa trecem la produsul propriu-zis: cand am deschis recipientul am simtit un miros destul de puternic, dar nu deranjant. Textura (uimitor) pare mai light decat la Apidermaliv. Am avut impresia ca va intra rapid in piele, dar s-a format un soi de pelicula. Nu reprezinta o baza buna de machiaj, asa ca am inceput s-o folosesc seara. Din pacate, nu mi se potriveste. Nu are niciun efect asupra deshidratarii s

Sondaje online: Daedalus plateste sau nu?

   Hello! Poate va aduceti aminte, la un moment dat spuneam ca experimentez putin cu sondajele online si ca sunt inscrisa in mai multe paneluri. La Daedalus am cont de multa vreme, am pierdut deja notiunea timpului. Am primit cateva invitatii la sondaje, apoi a inceput o perioada lunga de liniste. Intamplarea a facut sa citesc pe alte bloguri ca sunt seriosi, ca platesc, ca exista destule chestionare, dar eu tot nu primeam nimic. Le-am dat un mail, i-am intrebat ce se intampla si daca persoanele nou inscrise au sanse mai mari de invitatii la sondaj decat membri vechi. Logic era ca nu, asta mi-au si raspuns, dar dupa schimbul de mailuri am inceput sa mai primesc pe ici pe colo cate-un sondaj.    In primul rand, sa nu asteptati sa va imbogatiti! Mie totusi mi se pare de viitor aceasta abordare, plus ca-mi place sa completez chestionare, insa e clar ca remuneratia e mica si banii se strang destul de greu. Cu toate astea, comparativ cu alte paneluri, chestionarele sunt ceva mai bine pla

Impresiile mele despre cura cu spirulina

   Hey! Prin primavara m-am hotarat sa fac o cura cu spirulina pentru ca ma simteam cam vlaguita si aveam probleme destul de urate cu tenul. Inca de la inceput tin sa precizez ca nu am cunostinte in domeniu, ca m-am informat doar pe internet si ca experienta mea se poate sa fie diferita fata de a altora.   Nu prea imi place sa-mi administrez eu tratamente si suplimente, insa dupa ce am citit mai multe articole, am ajuns la concluzia ca spirulina este o mica minune ce aduce beneficii in aproape orice situatie si asa m-am decis sa incep o cura de aproximativ sase saptamani. Intai am cumparat un flacon de la Fares(spirulina+urzica, 60 de pastile-23 lei), apoi am ales Alevia (1+1 gratis, in total 60 de pastile-13 lei). Am luat cate-o pastila dimineata, la pranz si seara.    Parerile asupra efectelor sunt foarte variate, mai ales in ceea ce priveste slabirea/ingrasarea. Cred totusi ca am auzit mai multe voci care indeamna la consumul de spirulina in cazul in care se doreste o scader